پیام جناب آقای مهندس پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران:

در چند دهه اخیر مشکلات حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه در پایتخت، به صورت بزرگترین معضل شهری رخ نموده که می توان از عواقب آن، به پیدایش ترافیک و آلودگی هوا اشاره کرد که خسارت وارده به اقتصاد ملی ناشی از آن بالغ بر میلیاردها ریال است. با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای تهران، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر، یک گزینه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. برای حل معضل ترافیک و تبعات ناشی از آن، حمل و نقل عمومی و به خصوص حمل و نقل پاک و انسان محور بیشترین کارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایر مدهای حمل و نقل ایجاد می نماید و این در حالی است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد می شود.

به منظور تضمین کیفیت زندگی مناسب و توسعه پایدار شهرها در سراسر جهان، توسعه رویکردی یکپارچه نسبت به برنامه های مدیریت شهری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی برای شهروندان و کسب و کار ضروری به نظر می رسد. سیاست ها و عملکرد مطلوب و منسجم مدیریت شهری سنگ بنای چنین برنامه هایی است. با این وجود در سال‌های اخیر، تلاش مدیریت شهری در پایتخت بر این بوده تا شرایط زندگی برای شهروندان را آرام و ایمن رقم بزند.

در این سال‌ها در تهران، همه‌ی تحولی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک اتفاق افتاده، از زمانی شکل منسجم تری به خود گرفت که شهرداری تهران با تغییر نگرش در مدیریت شهر، انجام مطالعات علمی و تخصصی قبل از تصمیم و توجه ویژه به مباحث علمی و پیاده سازی برنامه های توسعه پایدار حمل و نقل شهری را در پیش گرفت.

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز در این مسیر پر فراز و نشیب با تدوین برنامه های حمل و نقل انسان محور و جایگزینی آن با حمل و نقل خودرو محور، قدم در راه رسیدن به پیشرفت و عدالت در کلانشهر تهران برداشت. بهبود عملکرد حمل و نقل شهری، ارتقاء کیفی حمل و نقل در شبکه معابر شهر تهران، گسترش حمل و نقل سازگار با محیط زیست و ترویج فرهنگ نظم و قانون‌گرایی با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی از جمله سرفصل‌هایی است که با برنامه ریزی انجام شده در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مدنظر قرار گرفته است تا ترافیک در بزرگترین شهر خاورمیانه سامان یابد و رفت و آمد برای مردم آسان تر گردد.

برگزاری کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک نیز در سنوات گذشته، به همراه پربارترین مقالات علمی در زمینه حمل و نقل و ترافیک با محورهای حمل و نقل همگانی، حمل و نقل هوشمند، ایمنی ترافیک، مدیریت سیستم های حمل و نقل، مهندسی ترافیک و طرح های هندسی، برنامه ریزی حمل و نقل و برنامه ریزی شهری، حمل و نقل پاک و توسعه پایدار و... نیز توانسته محلی علمی و تخصصی برای جمع‌آوری ایده های جدید از دانشگاه‌های معتبر کشور باشد.

برگزاری بیستمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ضمن ایجاد فرصت‌های مناسب به منظور هم‌اندیشی و گردهم‌آیی اساتید و صاحب‌نظران مهندسی ترافیک، تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های علمی ایجاد شده مانند آثار و نتایج این کنفرانس در سال‌های متمادی، به سمت هوشمندسازی در جهت نیل به ترافیک روان‌تر و ارتقای کیفی خدمات حمل و نقل، گام‌های موثری را در مسیر رفع دغدغه های مدیران شهری بردارد.